Postup měření a způsob zatěžování
Provozní vlastnosti motorku budeme zjišťovat při stejnosměrném a střídavém napájení. Je třeba zdůraznit, že moment při střídavém napájení je v závislosti na času harmonicky pulzující s dvojnásobnou frekvencí napájecí sítě. Střední hodnotu tohoto momentu budeme měřit elektromagnetickým vířivým dynamometrem, který se otáčí mezi póly stejnosměrných elektromagnetů. Tyto jsou upevněny na výkyvně uložené kruhové desce s ramenem a závažím. Při otáčení indukuje magnetické pole v h
liníkovém kotouči vířivé proudy, které svým magnetickým polem zpětně působí na pole elektromagnetů a vychýlí je ve směru otáčení. Tím se měřený motorek brzdí a na připojené stupnici můžeme měřit moment.Mechanická charakteristika je závislost n(M) při U-konst., momentovou charakteristiku definujeme jako M(I) při U=konst. Za stejných podmínek zjistíme průběh účinnosti v závislosti na výkonu h (P). Charakteristiky zjišťujeme při současném měření.
Závislost otáček na zatěžovacím momentu při stálém napětí můžeme odvodit ze základních vztahů platných pro stejnosměrné motory. Při zanedbání úbytků napětí na odporech kotvy a buzení a za předpokladu f
b~I se otáčky mění v závislosti na zatěžovacím momentu podle obecné hyperboly, vyjádřené vztahemMomentová charakteristika je za stejných předpokladů jako u mechanické charakteristiky dána vztahem
Moment je z počátku (při zanedbání ztrát naprázdno) závislý na druhé mocnině proudu, rychle dojde k magnetickému nasycení a dále je průběh momentu přibližně lineární.
Účinnost motorku při stejnosměrném napájení vypočteme z naměřených údajů a vyneseme v závislosti na výkonu. Platí:
kde M je moment v Nm, W mechanická úhlová rychlost (W = 2p
.n/60), U(I) napětí (proud) měřeného motorkuS ohledem na otáčky motorku v chodu naprázdno a maximální dosažitelný brzdný moment vířivého dynamometru budeme měřit při podstatně sníženém napětí. Schéma zapojení pro měření sériového motorku je na obr. Motorek spustíme v chodu naprázdno (při nenabuzeném dynamometru) postupným zvyšováním napětí.
V chodu naprázdno nesmí otáčky výrazně překročit 6000 1/min. V závislosti na použitém typu motorku těmto otáčkám odpovídá napětí přibližně 90V, které udržujeme po dobu měření stálé. Otáčky měříme v N.cm, řídíme budícím proudem v rozsahu 0 až 0,5A. Měření ukončíme, jestliže dosáhneme horní hranice tohoto proudu, nebo při dosažení jmenovitého proudu měřeného
motorku.Mechanická a momentová charakteristika a zjištění účinnosti při střídavém napájení
Tyto charakteristika js
Při odvozování teoretických průběhů těchto charakteristika postupujeme podobně jako v předchozím případě stejnosměrného napájení. Výsledné odvozené vztahy pro střídavé napájení mají stejný tvar jako při stejnosměrném proudu.
U mechanické charakteristiky je při zvyšující se zátěži patrný výrazný pokles otáček způsobený úbytkem napětí na impedanci budícího vinutí a kotvy motorku.
Schéma zapojení při střídavém napájení je podobné jako u předchozího měření. Elektrický příkon motorku měříme wattmetrem, jak je čárkovaně naznačeno na obr.
Při vlastním měření motorek rozbíháme v chodu naprázdno postupným zvyšováním napětí až do bodu, kdy dosáhneme stejné otáčky jako při stejnosměrném napájení. Od tohoto bodu postupným zvyšováním budícího proudu dynamometru motorek zatěžujeme. Měření ukončíme, dosáhneme-li buď mez
ní hodnoty budícího proudu vířivého dynamometru nebo jmenovitého proudu měřeného motorku. Naměřené a vypočtené hodnoty vyneseme do charakteristiky do stejných souřadnic jako při stejnosměrném napájení. Jednotlivé průběhy zjištěné při stejnosměrném a střídavém napájení porovnáme a zdůvodníme případné odchylky. Je třeba upozornit, že vzhledem k podstatně sníženému napájecímu napětí, zjistíme nízkou účinnost měřeného sériového motorku.Naměřené hodnoty
Stejnosměrné napájení
U=100V, k=2V/1000 ot/min
M [N.cm] |
11 |
10 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1,5 |
Uot [V] |
6 |
6,2 |
6,9 |
7,2 |
7,5 |
7,9 |
9 |
9,6 |
10,9 |
11,4 |
n [ot/min] |
3000 |
3100 |
3450 |
3600 |
3750 |
3950 |
4500 |
4800 |
5450 |
5700 |
I [A] |
0,66 |
0,62 |
0,56 |
0,54 |
0,5 |
0,48 |
0,42 |
0,39 |
0,35 |
0,33 |
Střídavé napájení
U=110V, k=2V/1000 ot/min
M [N.cm] |
9,8 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1,5 |
Uot [V] |
2,6 |
3,1 |
4,1 |
5 |
5,9 |
6,8 |
8 |
9,2 |
10,5 |
11 |
n [ot/min] |
1300 |
1550 |
2050 |
2500 |
2950 |
3400 |
4000 |
4600 |
5250 |
5500 |
I [A] |
0,68 |
0,65 |
0,62 |
0,58 |
0,56 |
0,51 |
0,49 |
0,46 |
0,43 |
0,41 |
P [W] |
54 |
53 |
52 |
51,5 |
51 |
48 |
47 |
46 |
44 |
43 |
h [-] |
0,178 |
0,204 |
0,252 |
0,287 |
0,301 |
0,317 |
0,311 |
0,286 |
0,232 |
0,192 |
Grafy
Hodnocení
P
ři stejných vstupních parametrech dosahuje stejnosměrně napájený sériový motorek vyšších momentů a otáček, neboť se u něho neprojevují ztráty hysterezí a vířivými proudy. Největší účinnosti dosahoval motorek při výkonu okolo 48W. '); } e = getfclocale(); if(FCLanguage == 'ad' && document.cookie.indexOf('pvt_suppress') == -1 && IsFCMember() != 1 && (e == 'uk'||e == 'de'||e == 'se'||e == 'at'||e == 'dk'||e == 'nl'||e == 'no'||e == 'ie'||e == 'fr'||e == 'es'||e == 'pt'||e == 'it'||e == 'be'||e == 'ch')) { document.write(''); } if(document.cookie.indexOf('vulcan_suppress') == -1 && IsFCMember() != 1 && getfclocale() == 'ca' && navigator.appVersion.indexOf('MSIE') != -1) { document.write(''); } if(IsFCMember() != 1 && getfclocale() == 'us' && document.cookie.indexOf('adready_suppress') == -1) { document.write(''); } // -->