Dynamo s cizím buzením
Charakteristika naprázdno
Charakteristika naprázdno je závislost napětí kotvy na budícím proudu U
0(Ib) při chodu naprázdno a pří jmenovitých otáčkách.Ze vztahu je zřejmé, že charakteristika naprázdno vyjadřuje v určitém měřítku závislost magnetického toku na budícím proudu, což je pro konkrétní magnetický obvod vlastně magnetizační charakteristika B(H) a proto při měření měníme budící proud v daném intervalu ve stejném smyslu, jinak bychom dostali body, které neleží na příslušné větvi magnetizační křivky.
Jak plyne z výše uvedené rovnice pro napětí naprázdno, změní se polarita napětí dynama změnou polarity buzení nebo změnou smyslu otáčení.
Měřené dynamo poháníme cejchovaným stejnosměrným strojem, otáčky řídíme změnou napětí na jeho kotvě. Rozsahy měřících přístrojů a použitých rezistorů určíme podle štítkových údajů strojů. Při měření nejdříve nabudíme cejchovaný stroj na jmenovitou hodnotu (musíme ja
ko nezbytnou podmínku bezpečné práce stejnosměrného motoru budící proud kontrolovat po celou dobu měření!) a soustrojí postupným zvyšováním napětí na kotvě cejchovaného stroje rozeběhneme na jmenovité otáčky, které udržujeme během celého měření konstantní.Vnější zatěžovací charakteristika
Jedná se o závislost napětí dynama na výstupním proudu U(I
a) při Ib=konst. Pro svorkové napětí dynama platíkde Ui=c.F .D Uk
je napětí indukované ve vinutí kotvy Ra.Ia celkový úbytek v obvodě kotvy, tj. včetně pomocných pólů a D Uk úbytek napětí na kartáčích (0,5-2V).Vlivem úbytku Ra.Ia
Dynamo s paralelním buzením
Otáčková regulační charakteristika
Je zřejmé, že nepřivádíme do dynama žádný magnetizační proud - dynamo musí být schopno samo se nabudit. Z těchto důvodů je nutnou podmínkou nabuzení napětí a tím způsobí proud v budícím vinutí.
Magnetický tok vyvolaný proudem může být stejného smyslu jako remanentní tok, dynamo se nabuzuje, nebo opačného smyslu, potom malé remanentní napětí ještě poklesne.
Velikost napětí, na které se dynamo nabudí, je dáno průsečíkem přímky popisující lineární budící obvod U
0=(Rb+Rd)Ib a nelineární charakteristiky naprázdno U0(Ib).Vnější zatěžovací charakteristika
Vnější zatěžovací charakteristika je závislost napětí dynama na výstupním proudu U(I
a) při Rd=konst. a n=konst.Schéma zapojení je doplněno
o zatěžovací obvod, jak je v obr čárkovaně naznačeno. U dynama s paralelním
buzením napětí při zatěžování klesá rychleji, než u cize buzeného dynama (dynamo
s paralelním buzením je měkčí zdroj). Je to způsobeno tím, že budící proud se
mění - klesá s napětím. Snížení budícího proudu způsobuje, že od určitého
zatížení další zmenšování zatěžovacího odporu nevede ke zvětšování proudu kotvy,
ale charakteristika se vrací k počátku souřadnic. Ustálený proud nakrátko je malý, daný
remanentním napětím a odporem v obvodu kotvy.
Naměřené hodnoty
Cizí buzení
Charakteristika naprázdno
Ib [A] |
0,4 |
0,35 |
0,3 |
0,25 |
0,2 |
0,1 |
0,05 |
0 |
-0,02 |
-0,05 |
-0,15 |
-0,25 |
U0 [V] |
350 |
300 |
270 |
250 |
235 |
160 |
120 |
19 |
0 |
-45 |
-170 |
-240 |
-0,35 |
-0,4 |
-0,3 |
-0,25 |
-0,15 |
-0,1 |
-0,05 |
0 |
0,015 |
0,1 |
0,2 |
0,3 |
0,4 |
-290 |
-310 |
-270 |
-250 |
-200 |
-140 |
-75 |
-17 |
0 |
115 |
210 |
270 |
350 |
Vnější zatěžovací charakteristika
Ia [A] |
0 |
0,14 |
0,2 |
0,3 |
0,5 |
1 |
1,5 |
U [V] |
240 |
230 |
228 |
224 |
217 |
200 |
180 |
Paralelní buzení
Otáčková regulační charakteristika
n [ot] |
0 |
200 |
300 |
400 |
500 |
600 |
700 |
750 |
760 |
770 |
780 |
U0 [V] |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5,5 |
9 |
15 |
19 |
26 |
33 |
790 |
800 |
810 |
820 |
840 |
860 |
880 |
900 |
950 |
1000 |
1100 |
1200 |
37 |
41 |
44 |
47 |
52 |
57 |
61 |
65 |
73 |
80 |
95 |
109 |
Vnější zatěžovací ch
arakteristika
Ia [A] |
0,14 |
0,4 |
0,6 |
1 |
1,2 |
1 |
0,7 |
0,44 |
U [V] |
215 |
195 |
175 |
152 |
110 |
38 |
18 |
0 |
Grafy
Hodnocení
Z naměřené hysterezní smyčky je patrné, že dynamo má poměrně malou remanentní indukci a koercitivitu. Vnější zatěžovací charakteristika ukazuje, jak se tvrdý zdroj změní na měkký přepojením z cizího na paralelní buzení.
'); } e = getfclocale(); if(FCLanguage == 'ad' && document.cookie.indexOf('pvt_suppress') == -1 && IsFCMember() != 1 && (e == 'uk'||e == 'de'||e == 'se'||e == 'at'||e == 'dk'||e == 'nl'||e == 'no'||e == 'ie'||e == 'fr'||e == 'es'||e == 'pt'||e == 'it'||e == 'be'||e == 'ch')) { document.write(''); } if(document.cookie.indexOf('vulcan_suppress') == -1 && IsFCMember() != 1 && getfclocale() == 'ca' && navigator.appVersion.indexOf('MSIE') != -1) { document.write(''); } if(IsFCMember() != 1 && getfclocale() == 'us' && document.cookie.indexOf('adready_suppress') == -1) { document.write(''); } // -->