TATRA T613/ 4 Mi long/ Mobicom

Úvod:

Tato internetová stránka vznikla, jako prezentace automobilu tatra mobicom. Projektu „pojízdné kanceláře“ v karoserii osmiválcového, vzduchem chlazeného vozu Tatra 613 z let 1992 / 1993.

Introduction:

This web page was arranged, to present a tatra car, type mobicom E N G L I S H version please here: http://mobicom.wz.cz/english.htm

Jak vznikl mobicom

V zimě roku 1992 započala spolupráce podniku Tatra Příbor a pana Ing. Hanse J. Spaedteho (Braunschweig), na projektu “pojízdné kanceláře”, nové variantě vozidla typu T613-4 v nabidce firmy.

Pan Spädte mi sdělil, že si propočet, že T613 S nebo Long jsou objemem vnitřního prostoru největší sériově (cenově efektivně) vyráběné vozy v evropě . Proto vstoupil v jednání s Tatra Příbor, která zajišťovala dodávky karoserie a agregátů, přičemž dodávka v té chvíli klíčových a inovativních prvků pro telekomunikaci a komfort (přenosný /pozn. V roce 1993 kufříkový/ telefon a jednotku faxu (AEG) pro NMT síť ve specifické německé modifikaci D2 , videopřehrávač VHS (Blaupunkt), přenosnou televizi  (Sony), otočné sedadlo (Ford transit), bodová světla (Osram), vyhřívače sedadel,  a čalounění do černé zajistí firma pana Spädteho.

Projekt byl úspěšně realizován, na jaře 1993 vyjel první (a poslední) prototyp vozidla, proběhly homologační zkoušky, vozidlo bylo poté běžným způsobem provozováno panem Spaedtem do roku 2002, kdy jsem jej od něj odkoupil při stavu tachometru 160 000 (+60 000)km a dva roky provozoval.

Před výrobou bylo rozhodnuto v Tatře Příbor a vzhledem k požadavkům zákazníka, že se použije v té době nová varianta motoru se vstřikováním a katalyzátory s lambda regulací, tedy agregátu s označením T613-4KATi s pětistupňovou převodovkou, bohužel došlo k použití palubní desky z předchozího typu T613 Special, a prodloužené karoserii typu 3 (původně z vozů „Tatra Novosimo“ – Projekt na pojízdný inkubátor z let 1990-1992, proto bílá barva a starší provedení karoserie) se zvětšenou baterii a dvěmi hlubokými schránami v zavazadelníku (v jedné umístěn akumulátor a řídící jednotka pro telefon, druhá volná)..

Zvláštní důraz byl kladen na kvalitu materiálů a práce v interiéru. Na přání a v režii zákazníka čalounili interier částečně v SRN, u Frankfurtské firmy Berger.

Takto připravené vozidlo, bylo představeno společně s vozidlem T613-4 MiLongElectronic” zelené barvy v září roku 1993 na autosoalonu IAA Frankfurt, později probíhaly prezentace na několika dalších místech, např. 3. Června v hotelu Palace Praha, na autosalonu Praha atd.

Pro vysokou prodejní cenu a neschopnost plnění závazků z obou stran účastněných “projektu mobicom”, však zůstalo pouze u jediného vozidla a to stříbrného 1. kusu T613 mobicom.

 

Nadstandartní výbava a odlišení mobicomu oproti vozidlu T613/4 Mi long:

- otočná přední sedadla s pracovnímy stolky

 

Mobicom na internetu:

http://www.tatra700.cz/clanky/tatra-613/tatra-613-mobicom

 

 

 

 

(c) E.Křiklava 10/2003, 8/2004, 1/2014